Bratislava 22. januára (TASR) - Všetci obyvatelia Bratislavy, ktorí
minulý rok kúpili, predali, darovali, dostali do daru nehnuteľnosť či
skolaudovali rozostavanú nehnuteľnosť, musia do konca januára podať
daňové priznanie. Priznanie k dani z nehnuteľnosti podávajú len tie
fyzické a právnické osoby, ktorým pribudla nehnuteľnosť či nastala zmena
oproti vlaňajšiemu roku. TASR o tom informoval hovorca Bratislavy Peter
Bubla.
"Špecifický prípad predstavuje nadobudnutie nehnuteľnosti dedičstvom alebo vydražením," poznamenal Bubla.
V prípade nadobudnutia nehnuteľnosti v dedičskom konaní sa priznanie k
dani podáva do 30 dní od vzniku daňovej povinnosti. Platí to rovnako v
prípade nadobudnutia nehnuteľnosti vydražením. Daňová povinnosť pritom
vzniká prvým dňom mesiaca nesledujúceho po dni, v ktorom sa vydražiteľ
stal vlastníkom. V prípade bezpodielového vlastníctva manželov podáva
priznanie len jeden z manželov. V prípade spoluvlastníkov podávajú
vlastníci daňové priznanie buď každý do výšky svojho podielu, alebo na
základe ich dohody jeden z nich.
Daňovník musí uviesť číslo parcely, orientačné číslo a súpisné číslo pri
stavbách, číslo bytu pri bytoch a hlavne výmeru nehnuteľnosti. Výpočet
výšky dane sa odvíja od sadzby dane určenej pre daný typ nehnuteľnosti a
jej výmery. Údaje sú uvedené v liste vlastníctva k nehnuteľnosti, v
rozhodnutí odboru katastra nehnuteľnosti či v zmluve, ktorou nadobudol
nehnuteľnosť. Do predmetu zdanenia však patria okrem bytových,
nebytových priestorov a pozemkov napríklad objekty podzemných garáží či
ambulantných stánkov.
Priznanie k dani z nehnuteľnosti je možné podať poštou, elektronicky či
osobne v podateľni na magistráte alebo v budove oddelenia miestnych daní
a poplatkov na Blagoevovej ulici v Petržalke, ktoré bude od 27. do 31.
januára otvorené každý deň a v posledný deň lehoty na podanie daňového
priznania bude pracovisko k dispozícii do 14.00 h.
Pokuta za nepodanie daňového priznania v lehote je od piatich do 3000
eur podľa závažnosti priestupku. V nadväznosti na výpadok služieb
katastra však bude magistrát v prípade neskorého podania daňového
priznania, po preverení všetkých skutočností, zohľadňovať aj nefunkčnosť
katastra. "V každom prípade daňovníci, na ktorých sa vzťahuje
povinnosť, sú povinní daňové priznanie podať do konca januára, keďže
tento termín je daný zo zákona a nie je v kompetencii mesta ho meniť či
predlžovať," pripomenul Bubla.
Rozhodnutia o vyrubenej dani z nehnuteľnosti posiela mesto občanom v
priebehu mája a júna. Daň je splatná do 30 dní od nadobudnutia
právoplatnosti rozhodnutia. Mesto bude zároveň aj tento rok poskytovať
digitálnu platbu dane v Bratislavskom konte, cez ktorú bude možné
uhradiť daň on-line.
Podrobné informácie, ako aj formuláre, tlačivá či návod na vyplnenie
dane z nehnuteľnosti si môžu daňovníci pozrieť a stiahnuť z webovej
stránky mesta.